maandag 26 september 2011

Los últimos días de vacaciones

Zaterdag was weer een grote dag. Met de bus reden we naar Pelabravo, een dorp in de buurt van Salamanca, voor de “Erasmus open air welcome party”. Het concept ging als volgt: een hele dag gratis drank, een zwembad, een mini-stierengevecht en Olympiades. We maakten er ook kennis met beerpong, een spel dat hier vrij populair is. Voor degenen die het niet kennen: je moet gewoon een pingpongballetje in de bekertjes aan de andere kant van de tafel gooien. Wanneer alle bekertjes van je tegenteam aangegooid zijn, en dus ook leeggedronken, heb je gewonnen. Ik en Hannelore ontdekten dat we er beter in waren dat gedacht. Al rap kregen we het idee om mee te doen aan het beerpongtoernooi in de Irish Rover, benieuwd wat dat gaat geven!


Voor de rest waren de Olympiades een matig succes voor de Belgen. Annelien en Laure-Anne deden hun uiterste best bij Twister, ik sumoworstelde met een Portugees meisje, het zakkenlopen met vijf personen was een grote flop maar de estafette op het einde was dan weer wel succesvol. Uiteindelijk kaapten de Italianen de hoofdprijs weg: een VIP-avond in de Music Factory en een fles champagne.
 

Maar helaas is het hier niet enkel fiesta en siesta zoals een alerte vriend reeds had opgemerkt. Soms moet er ook wel eens gewerkt worden. Zondag was de dag waarop een lessenrooster samenstellen niet meer kon uitgesteld worden. In een vorige blog schreef ik al dat elke erasmusser de administratie vervloekt. Een lessenrooster samenstellen is echter iets dat simpelweg elke student vervloekt, zo kon ik dezer dagen ook lezen op het forum van de VGK.
Na wat zoeken in de bundels van de faculteit heb ik dan toch 8 vakken gevonden die niet overlapten en zeker de moeite lijken.

Historia de América II
Hª Comparada de los Imperios Coloniales
Historia del Brasil
Sistemas políticos de Europa
Historia de América Latina actual: (desde 1960)
Historia de la España Actual
Estado y nación en la España Contemporánea
Política y violencia en la España de los años 30

Deze lijst van interessante vakken heeft voor het eerste semester een pijnlijke conclussie: elke dag om 9u 's ochtends les. Misschien valt het dus nog te overwegen een vakje te vervangen maar ik hoop deze lijst toch zo ongewijzigd mogelijk te laten. Dat een lessenrooster samenstellen geen pretje is ondervonden enkele vrienden die er 5 uur over deden om die van hen op te stellen. Ik mag dus best van geluk spreken dat het bij mij nog relatief vlot ging.

Eens de lessenrooster opgesteld was, ging ik nog even van de zon genieten met mijn kotgenoten. Het wordt misschien eens hoog tijd om hen voor te stellen.
Alfie, voluit Alfredo maar geen kat die hem zo noemt, is een Mexicaan die al vier jaar in Salamanca woont. Hij werkt 's nachts in hostel Revolutum. Zijn homoseksualiteit en zijn voorliefde voor gin tonic maken dat hij mij heel erg aan iemand in Gent doet denken.
Laura is een zeer sociale Engelse die in juni afgestudeerd is als juriste. Ze komt een jaar Spaans studeren en Engelse les geven in een taalschool hier. Ze woont al een paar maand in Salamanca. Het ultieme bewijs van haar integratie hier is toch wel haar relatie met de Braziliaanse barman van de Chupiteria.
Anna is een Spaanse doctoranda in Spaanse literatuur. Haar heb ik nog niet zo vaak gezien dus veel meer kan ik over haar niet zeggen.

Morgenvroeg heb ik het vak Historia de América II. Toeval of niet maar toen ik zonet tapas ging eten met de Vlamingen hier, bleek dat enkele vrienden die vertaler-tolk studeren hetzelfde vak gaan volgen. En gezien zij al Spaans kunnen, wil dat zeggen dat er toch iemand mij zal kunnen vertellen waarover de les gaat. Wat een meevaller.

Hasta luego!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten