vrijdag 30 september 2011

Primera semana de clases

Maandagochtend om 9u begon ook in Salamanca het nieuwe academiejaar. Tot mijn grote verbazing verstond ik de professor en kon ik de les grotendeels volgen. De reden hiervoor werd al rap duidelijk. De professor is een Argentijn, die praten doorgaans trager en duidelijker dan de Spanjaarden hier die heel rap praten en het einde van hun woorden inslikken. Dat ondervond ik in de andere lessen, waar de prof jammer genoeg telkens wel een Spanjaard was. Ik deed mijn uiterste best maar meestal had ik slechts met moeite door wat het onderwerp was, laat staan dat ik de uitleg kon volgen.
Ik vrees ook dat ik mijn oorspronkelijke plannen een beetje ga moeten bijschaven gezien een prof hier toch wel een beetje veeleisend is. Een heel pak verplichte teksten, verplichte aanwezigheid in de les, een paper van minstens 15 pagina's in het Spaans en dan nog een examen in januari. En van die prof had ik dus twee vakken gekozen. Nee, dank u!
Het is tamelijk opvallend dat de meeste professoren hier wel staan op het maken van taken en de participatie in de les. Het examen staat dan vaak op niet meer zoveel punten. Er valt wel iets voor te zeggen. Je bent niet meer zo afhankelijk van die paar vragen in januari die dan bepalen of je wel of niet geslaagd ben. Anderzijds vraagt het natuurlijk wel een hoop inspanning gedurende de loop van het jaar. Helaas dus, de kans dat ik in november op het lustrum van de VGK geraak wordt wel een pak kleiner. Maar nog niet te vroeg getreurd, misschien valt er wel iets te regelen.

Ondertussen gaat ook het uitgaansleven rustig verder. Uitgaan in Salamanca is doorgaans niet zo duur als je de juiste momenten en plekken weet uit te kiezen. Op de Plaza Mayor worden vaak gratis bonnetjes uitgedeeld om mensen naar de clubs in de buurt te lokken. De Medievo en de Irish Rover, twee gekende erasmuscafé's, houden ook één keer in de week barra libre. Dit houdt in dat je een hele avond voor de prijs van €5 uit een beperkt aanbod (bier, sangria, calimocho,...) zoveel kan drinken als je wil. Amusement gegarandeerd!
Gisterenavond was het een feestje in de Posada de las Animas. Daar heb ik voor het eerst ook eens echt Spanjaarden leren kennen, ze kwamen speciaal naar een Erasmusfeestje om buitenlanders te ontmoeten. Heel erg leuk feestje en toffe mensen ook!

Deze ochtend kreeg ik dan nog goed nieuws uit Gent. De promotor van mijn bachelorpaper ziet het helemaal zitten om het onderwerp toe te passen op Spanje. Mijn werk zal dus gaan over de herinnering van de Tweede Wereldoorlog in Spanje. Dat klinkt een beetje bizar gezien het Spanje van Franco neutraal was maar dat op zich is natuurlijk ook een interessante invalshoek. Ik zie het alvast zitten en de suggesties die ik kreeg waren heel erg interessant.

Morgen is het weekend en het zou dom zijn daar geen gebruik van te maken om er even tussenuit te trekken. We hebben twee auto's gehuurd en rijden daarmee naar Porto, zondagavond zijn we weer terug. Het belooft een tof weekend te worden met een zalige bende in een hopelijk even leuke stad. Maar dat is dus voer voor een volgende blog.

Hasta luego!

2 opmerkingen:

  1. Hoera voor Beer-pong :D zou wel jammer zijn van het lustrum maar als oma moet ik er eveneens op wijzen dat werken ook nodig is naast ontspanning ^^
    Geniet er nog van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zou ik toch zijn zonder die oma.

    BeantwoordenVerwijderen