zondag 20 mei 2012

La ultima semana de clases, estudiar y el tren de la inercia


Hemelvaartsweekend is traditioneel het einde van de lessen en het begin van de blok. Ook in Spanje is dat niet anders, al blijkt Hemelvaart hier wel niet te bestaan en gingen de lessen gewoon door tot vrijdag. In elk geval zit mijn laatste les ooit aan de Universidad de Salamanca er op. De laatste taakjes zijn ingediend. Donderdag moest ik voor de derde (en laatste?) keer in mijn leven een taak in Spaans voorstellen aan de klas. De vorige keren ben ik daar rijkelijk voor beloond, hopelijk is dat deze keer niet anders.

Nieuwe mensen ontmoeten na het vertrek van de Amerikanen is goed gelukt. We kennen nu een hoop sympathieke mensen, met wie we af en toe eens uitgingen of iets gaan drinken, maar wat mij betreft is het niet meer zoals vroeger. Bij het begin van mijn Erasmus in september en het begin van het tweede semester in februari was ik dolenthousiast om mensen te ontmoeten en vriendschappen te maken die voor het leven zouden zijn. Wel, dat is gelukt maar in deze laatste maand ontbreekt mij de energie en de tijd om hier opnieuw aan te beginnen. Ik bewonder de moed van mijn kotgenote Prakriti die hier nog zeker tot december blijft en dus heel veel moeite steekt in nieuwe sociale contacten maar voor mij hoeft dat niet meer.
Het zal dus blijven bij het ontmoeten van sympathieke mensen, en daar gaan nog gelegenheden voor zijn. Donderdag hebben we twee Canadese vrienden van Gabriel over de vloer die voor enkele dagen naar Salamanca komen. En vooral de komst van Alfie zijn gekke broer na mijn examens is iets waar we allemaal naar uitkijken. Er komen dus nog een aantal toffe momenten aan en daar ben ik blij om.

Het hoofdstuk lessen en taakjes is dus afgesloten waardoor ik mij vandaag voor de eerste dag helemaal op mijn examens kon focussen. Cursussen die tot nu toe onaangeroerd waren, worden geopend en lijken op het eerste zicht een haalbare kaart. Mijn drie examens gaan allemaal over de twintigste eeuwse geschiedenis van Spanje, exact datgene wat ik hier wou studeren waardoor de motivatie er wel is. Ik heb nu twee weken tijd om mij voor te bereiden voor 3 examens op 2 dagen. Of ik mijn vierde examen over Latijns-Amerika op 8 juni nog zal moeten afleggen, hangt af van het werk dat ik gepresenteerd heb en weet ik pas op 4 juni. De Spaanse traagheid is niet altijd cliché, soms is ze ook realiteit.

Wat wel zeker is, is dat 8 juni de dag zal zijn dat ik richting het Noorden trek. Met mijn vriend Jochen uit San Sebastian op de moto door Galicië trekken, dat gaat mij enorm veel deugd doen na de examens. Ik kijk er enorm naar uit. Een betere reis om mijn Erasmus in Spanje af te sluiten lijkt mij onmogelijk.

Hasta luego!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten